Bliv medlem · Støt Nyreforeningen · Shop · Nyrenyt · Publikationer · Presserum · Kontakt

Du er her: Home Sort menu Kost & Motion Kost

Kost

Kost og ernæring er et emne, der fylder meget for nyrepatienter. Grundet nedsat nyrefunktion er der visse stoffer i fødevarer, du skal være opmærksom på. Ligeledes skal du være opmærksom på dit væskeindtag. Derfor vil du som nyresyg ikke altid kunne følge de officielle kostråd.

Hvis du er transplanteret eller har nyresten, vil de officielle kostråd gælde for dig. I september 2013 blev Fødevarestyrelsens officielle kostråd lanceret i en fornyet udgave.

De nye kostråd lyder:
- Spis varieret, ikke for meget, og vær fysisk aktiv
- Spis frugt og mange grønsager
- Spis mere fisk
- Vælg fuldkorn
- Vælg magert kød og kødpålæg
- Vælg magre mejeriprodukter
- Spis mindre mættet fedt
- Spis mad med mindre salt
- Spis mindre sukker
- Drik vand

Læs mere om de officielle kostråd

Har du en nyresygdom er det ofte nødvendigt med nogle modifikationer af kostrådene, men med få ændringer kan du følge rådene. Læs om hvordan du både ved nedsat nyrefunktion, i dialyse og som transplanteret kan bruge kostrådene her, og læs mere om kalium, fosfat, væskebalance og salt i menuen til venstre.

Der findes ingen generel anvisning på, hvordan den rigtige diæt er for nyrepatienter. Mange forhold spiller ind på, hvordan den rigtige diæt bør sammensættes til den enkelte nyresyge.

Derfor bør du som nyresyg altid søge råd og vejledning hos en klinisk diætist.

Kontakt Nyreforeningens diætist

Sofie Wendelboe
Træffetid: Tirsdag kl. 13-15
Send mail

Diætisten kan hjælpe med råd og vejledning på telefon og mail.
Diætisten kan ikke lave kostplaner, det kan diætisten på din hospitalsafdeling hjælpe dig med.