Bliv medlem · Støt Nyreforeningen · Shop · Nyrenyt · Publikationer · Presserum · Kontakt

Du er her: Home Sort menu Kost & Motion Kost Kalium

Kalium

Kalium forekommer naturligt som kaliumsalte i de fleste af vore fødevarer særligt i frugt og frugtjuice, grøntsager, kartofler og fiberrige kornprodukter. Ligeledes er kaliumindholdet højt i bl.a. chokolade, nødder og tørret frugt.

Kalium indholdet i blodet skal helst ikke være mindre end 3,0 mmol/l., og helst ikke højere end 5,0 mmol/l.

Ved dårlig nyrefunktion reduceres evnen til kaliumudskillelse i reglen, så det undertiden kan være nødvendigt at begrænse kaliumtilførslen via kosten. Dette er særligt udtalt hos patienter i hæmodialyse behandling, da de normalt kun dialyseres tre gange om ugen. Der er dog andre faktorer, som har indflydelse på kaliumindholdet i blodet f.eks. visse former for medicin og diabetes. Spørg lægen om dette.

For at få en appetitlig og fiberholdig kost bør man spise frugt og grøntsager hver dag.

Er der behov for en begrænsning af kaliumtilførslen med kosten, kan følgende anbefales.

1) Spis dagligt 100 g. frisk frugt eller 200 g. frugt fra dåse uden lage.
2) Spis 100 g. rå grøntsager dagligt.
3) Kogte grøntsager kan spises ubegrænset, når blot de tilberedes så en stor del af kaliumindholdet fjernes. Dette   gøres ved at skrælle og findele grøntsagerne samt koge dem i rigelig mængde vand. Kogning med salt reducerer desuden kaliumindholdet i kartofler og formodentlig også i andre grøntsager.

Pasta og ris har et noget lavere kaliumindhold end kartofler, så de er gode at bruge som erstatning. Ernæringsmæssigt er de også værdifulde.