Bliv medlem · Støt Nyreforeningen · Shop · Nyrenyt · Publikationer · Presserum · Kontakt

Du er her: Home Sort menu Nyheder Nyheder R vil hente organdonorer til køreprøven

R vil hente organdonorer til køreprøven

MetroXpress (2. marts 2012)

Når du tager kørekort, logger ind på NemID eller søger om boligstøtte hos kommunen, skal du en gang om året konfronteres med spørgsmålet: Ønsker du at være organdonor? Det mener De Radikale, der nu indleder en offensiv for at få uafklarede danskere til at tage stilling til spørgsmålet om organdonation.

»Baggrunden for forslaget er, at vi har mangel på organer i Danmark. Hvert år dør et tocifret antal danskere, mens de venter på et egnet organ, « siger Camilla Hersom, der er sundhedsordfører for De Radikale, og henviser til, at 28 danskere døde sidste år, mens de stod på venteliste til et livsvigtigt organ.

I dag er knap 770.000 personer tilmeldt det danske donorregister, hvilket svarer til 23 procent af den voksne befolkning mellem 18 og 67. Tallet ligger betydeligt lavere end andelen af danskere, der siger, at de ønsker at donere. Det viser en undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen fra 2006, hvori 78 procent svarerede, at de ønskede at være organdonorer.
Forskellen mellem ord og handling vidner om, at mange danskere skal presses til at tage stilling, mener Camilla Hersom.

»Der er en meget voldsom forskel på, hvad de siger, de gerne vil, og hvor mange der har tilmeldt sig donorregistret. Der kan være mange grunde til, at man ikke får sig registreret i donorregistret, men vi vil gerne sikre, at folk rent faktisk tager stilling, « siger Camilla Hersom.

Forslaget om en årlig konfrontation møder opbakning hos regeringspartnerne i SF og Socialdemokraterne. Enhedslisten ' er positive', men dog skeptiske: » Jeg synes, organdonation er en meget personlig sag, og man skal have ret til at være uafklaret, så man skal passe på med at presse for meget på for at folk skal tage en beslutning, « lyder det fra Stine Brix, Enhedslistens sundhedsordfører.
Hos Dansk Folkeparti afviser sundhedsordfører Liselott Blix ideen: » Vi kan ikke tilslutte os De Radikales forslag, da det er at genere folk utidigt, hver gang man logger på med NemID. « De Radikales forslag er en mildere udgave af et tidligere udspil. I efteråret 2011 foreslog De Radikale og SF, at man skulle indføre formodet samtykket, hvilket vil sige, at man automatisk skulle tilmeldes donorregistret, når man fylder 18 år. Et forslag, som mødte kritik fra såvel Socialdemokraterne som Lægeforeningen.

Mads Koch Hansen, der er formand i Lægeforeningen, er positiv over for det nye forslag, som flugter bedre med lægernes holdning, forklarer han: » Det er et godt forslag. Det er meget vigtigt, at der bliver sat fokus på det, og at flere tager stilling. Det er en model, som vi har sympati for, for det holder folk til uden at pådutte.
Bekymret for irritation » Hvis forslaget fører til øget transplantationsaktivitet, er jeg selvfølgelig for det. Jeg kunne være bekymret for, at det blot skaber irritation, og folk rutinemæssigt svarer nej for at komme videre. « Kaj Anker Jørgensen, overlæge med ansvar for transplantationer , Skejbys nyreafdeling .
Om de Radikales idé om en årlig konfrontation af uafklarede danskere.

Organdonation
Har tilmeldt sig. I januar 2012 var der 769.373 personer i det danske donorregister. Det svarer til 23 procent af befolkningen.
Siden registret blev indført i starten af 1990' erne er antallet tidoblet.
Vil gerne. Sundhedsstyrelsen opgjorde i 2006, at 78 procent af den voksne danske befolkning ønskede at være organdonorer. ? Reddet. I 2011 donerede 76 personer et eller flere organer efter deres død. Tallet har ligget stabilt, siden donorregistret blev indført. Det anslås, at mellem 300 og 400 liv hvert år reddes takket være organdonation.
Død på venteliste. I 2011 døde 28 danskere, mens de ventede på et livsvigtigt organ.
Kilde: Donorregistret, Scandiatransplant, Sundhedsstyrelsen.