Kristine-er-aarets-solfanger-2017

Kristine er Årets solfanger 2017

Kristine-er-aarets-solfanger-2017

Kristine Lykke Roed modtog på årets landsmøde prisen som Årets solfanger for sine nærværende og rørende fortællinger på TV, som har vist danskerne, hvordan det føles at mangle et livsvigtigt organ.

Kristine var indstillet til prisen med følgende begrundelse:

”Kristine kører hæmodialyse og venter på en ny nyre. Hendes tilgang til livet og ønsket om at belyse livet som nyresyg er inspirerende for alle, ikke blot i Nyreforeningen men også i hele den danske befolkning. Kristine har gennem tiden brugt forskellige platforme til at belyse forskellige problemstillinger indenfor nyresygdom, eksempelvis hvordan det er at forsøge at leve et værdigt liv med dialyse.

Kristine har gennem årene på forskellig vis vist Danmarks befolkning, hvad det betyder at leve med en kronisk sygdom på en positiv, empatisk og smuk måde. Kristine er uddannet sociolog, stærk faglig og altid med en skarp etik og en humanistisk dybde i sine fortællinger.

Hun er ikke bange for at invitere folk helt ind i sit og sin families liv for at vise den danske befolkning, hvordan livet former sig for en ung mellem dialyse, familie og etiske udfordringer og tanker.”

Du har måske set Kristine holde folkets nytårstale tilbage i 2012 på DK4. Og for nylig stillede Kristine op i Indefra med Anders Agger på DR1, hvor hun viste, hvordan det er at vente på en ny nyre. Du kan se begge udsendelser her:

Folkets nytårstale på DK4

Indefra med Anders Agger på DR1